ایرادات آبگرمکن گازی و رفع عیب - بخش دوم

در این نوشته به بررسی سایر مشکلات و راه حل هر یک پرداخته شده است.

کم شدن فشار آب گرم

ممکن است در هنگام استفاده از آبگرم با افت ناگهانی فشار آب مواجه شوید. این مورد به علل زیر رخ می‌دهد. روش حل هر مورد در ادامه‌ی آن‌ها آورده شده است.

فشار کم آب ورودی

این مورد به طور کامل در مقاله “ایرادات آبگرمکن گازی و رفع عیب” توضیح داده ‌شده است.

رسوب گرفتن آبگرمکن و لوله‌ها

رسوب گرفتن لوله‌ها و اتصالات امری شایع در آبگرمکن‌ها است. برای رفع این مورد می توان از انواع محلول‌های رسوب زدای مجاز استفاده کرد. برای این مورد باید به دفترچه ‌راهنمای آبگرمکن خود مراجعه نموده و مواد رسوب زدای مجاز را پیدا کنید. چنانچه این مورد ذکر نشده بود، بهتر است از تعمیرکاران و نمایندگی تعمیرات آبگرمکن خود کمک گرفته و مشکل را بر طرف نمایید.

رنگی شدن آب

این مورد در خانه‌های قدیمی با لوله کشی‌های فلزی بیشتر رخ می‌دهد. ممکن است علاوه به رنگ آب، طعم و بوی آب نیز با تغییر مواجه شود. این رنگ‌ها عبارتند از:

  • قهوه‌ای
  • آبی
  • زرد
  • سبز

اکسید شدن و رسوب گرفتن علت اصلی این موارد است. چناچه با این مورد مواجه شدید سریعا استفاده از آبگرمکن را متوقف کرده و تمامی لوله‌ها را بررسی نمایید و قسمت معیوب را تعویض نمایید. چنانچه نیاز مبرم به استفاده از آبگرمکن دارید و در حال حاضر امکان تعویض و تعمیر سیستم لوله‌کشی یا آبگرمکن خود را ندارید، می‌توانید با استفاده از یک فیلتر در مسیر خروجی آبگرمکن، این مشکل را به طور موقت رفع نمایید تا در زمان مناسب عامل اصلی این مورد را بررسی نموده و آن را حل نمایید.

خاموش شدن آبگرمکن

این مورد از بدترین مواردی است که می‌تواند رخ دهد. تصور نمایید هنگامی که در حمام قرار دارید و آب به طور کامل سرد می‌شود. حتی تصور این مورد سخت و طاقت فرساست. علل این اتفاق به شرح زیر است:

  • ارتفاع بالای شمعک
  • نقص در مشعل آبگرمکن
  • معیوب بودن ترموکوپل
  • کاهش میزان آب ورودی
  • کاهش میزان گاز ورودی

برای سه مورد اول باید گفت، تشخیص و رفع این مشکلات از توان یک فرد عادی خارج است و حتما برای حل آن باید از متخصصین و تعمیرکاران مجاز استفاده نمایید و دو مورد پایانی هم که به طور کامل در این نوشته شرح داده‌ شده‌اند.

صدا دادن آبگرمکن

گاهی به این صورت است که صداهایی از آبگرمکن به گوش شما می‌رسد. این مورد به علت‌های زیر رخ می‌دهد:

  • منبسط شدن قطعات فلزی دستگاه
  • رسوب کردن آب در مخزن
  • قرار گرفتن المنت‌های آبگرمکن در یک فضا با فاز گازی

علت صدا دادن آبگرمکن با توجه به صدای تولید شده از آبگرمکن حدودا قابل تشخیص است. در ادامه هر صدا و علت و روش حل هر کدام آورده شده‌است.

شنیدن صدای غل غل از آبگرمکن

اگر چنین صدایی از آبگرمکن شما به گوش برسد، نشان از زیاد بودن فشار و دمای آب در داخل مخزن آبگرمکن شما دارد. برای حل این مورد به سرعت آبگرمکن خود را خاموش نمایید و مخزن را تخیله نمایید. سپس با یک تعمیرکار ماهر و متخصص تماس حاصل نمایید.

شنیدن صدای هوپ هوپ یا دوپ دوپ از آبگرمکن

در واقع این صدا ناشی از انفجارات رسوبات آب سنگین در مخزن آبگرمکن شماست، رسوباتی که در مخزن آبگرمکن شما انباشته شده است. برای این مورد شما باید کاملا مخزن آبگرمکن خود را تخلیه نمایید و در کنارش برای تمیز کردن کامل رسوبات، از انواع محلول‌ها استفاده نمایید تا مشکل شما رفع شود. در صورتی که مهارت کافی را ندارید از تعمیرکاران مجاز استفاده نمایید.

شنیدن صدای تق تق از آبگرمکن

این صدا در واقع صدای آبگرمکن شما نیست و صدای لوله‌های شماست. دلیل اصلی ایجاد این صدا استفاده از لوله‌های پلیمری در ساختمان است و زمانی که این لوله‌ها به صورت روکار استفاده شده باشند، طبعاً صدای بیشتری شما را آزار خواهد داد. این اتفاق به این علت رخ می‌دهد که این نوع از لوله‌ها تحمل گرمایی پایینی دارند و با گرم شدن حالت اصلی خود را از دست می‌دهند. برای رفع این مورد باید از عایق بندی مناسب بر روی لوله‌ها استفاده نمایید و جد ا از آن از وجود فضای مناسب در اطراف لوله اطمینان حاصل نمایید. با این تغییرات صدای تق تق تا حد زیادی کم شده و یا به طور کلی حذف می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *