ایرادات اجاق گاز و رفع عیب آن

اجاق گاز از جمله وسایلی است که در تمامی خانه‌ها حضور دارد و در زندگی روزمره ما نقش پر رنگی ایفا می‌کنند. طبیعی است که با این حجم استفاده روزانه و همچنین نوع استفاده از این وسایل، امکان ایجاد مشکل در آن‌ها بسیار بالاست. از این رو این نوشته به بررسی عیوب معمول اجاق گازها پرداخته و روش حل هر کدام را شرح داده‌است.

روشن نشدن اجاق گاز

این مشکل در صورت وجود دو عامل رخ می‌دهد.

  • نبود سوخت

برای بررسی این مورد ابتدا باید چک نمایید و ببینید آیا مشکل در یک شعله است یا تمامی شعله‌ها از کار افتاده‌اند. اگر مشکل از یک شعله بود باید گاز را باز نموده و تمامی اتصالات منتهی به آن شعله را چک نمایید تا در صورت وجود مشکل، مشکل را بر طرف نموده و از اجاق گاز خودتان استفاده نمایید. اما اگر مشکل برای تمام شعله‌ها بود، از باز بودن شیر گاز و اتصال بین شیر گاز و لوله‌ی ورودی اجاق گاز اطمینان حاصل نمایید.

  • جرقه نزدن شمعک گاز

این مورد، موردی بسیار شایع است که دلایل آن به شرح زیر است:

متصل نبود دو شاخ گاز به برق

این مورد گاهی رخ می‌دهد و دو شاخ به سبب برخورد‌ها ناگهانی، از پریز جدا می‌شود. مجدد دو شاخ را به پریز متصل کرده و از آن نهایت استفاده را ببرید.

مشکل در سیم انتقال جریان

عامل دیگر در جرقه نزدن شمعک اجاق گاز، معیوب بودن سیم است. گاهی به علت گرما یا کشیدگی سیم، ممکن است سیم دچار مشکل شده باشد. برای این مورد، ابتدا دو شاخ را از پریز جدا کرده و سپس روکش سیم را به طور کامل بررسی نمایید و در صورت وجود مشکل اقدام به تعویض و تعمیر سیم نمایید.

  • قطع شدن سیم اتصال از سنگ کنار شعله

عامل دیگری که ممکن است در اجاق گازها رخ دهد، خراب شدن خود شمعک است. برای بررسی این مورد ابتدا باید گاز را باز کرده و به پشت اجاق گاز دسترسی پیدا نمایید. و سیم اتصال شمعک‌ها را بررسی نمایید. در صورت وجود عیب، اقدام به تعویض شمعک نمایید. لازم به ذکر است با توجه به حساسیت شمعک، بهتر است از تعمیرکاران مجاز استفاده نمایید.

  • ترموکوبل معیوب

ترموکوبل قطعه‌ای است برای جلوگیری از ایجاد حادثه. این قطعه زمانی که به طور ناگهان شعله اجاق گاز خاموش می‌شود و گاز در حال انتشار در محیط است، شیر ورودی گاز را می‌بندد. چنانچه این قطعه هم معیوب باشد ممکن است، به درستی عمل نکرده و جلو رسیدن گاز به مشعل را بگیرد. برای بررسی صحت این مورد هم باید به پشت اجاق گاز دسترسی پیدا نمایید. ترموکوبل را باز نموده و امتحان نمایید که آیا بدون وجود این قطعه آیا شعله روشن می‌شود یا خیر؟ اگر روشن شد، باید اقدام به تعویض ترموکوبل نمایید. این قطعه هم با توجه به حساسیت آن بهتر است توسط تعمیرکاران مجاز تعویض گردد.

روشن نماندن اجاق گاز

این مشکل هم ریشه در معیوب بودن ترموکوبل اجاق گاز دارد. برای رفع این مورد هم باید ترموکوبل را تعویض نمایید که بررسی این مورد به طور کامل در بالا توضیح داده ‌شده‌است.

یکسان نبودن شعله گاز در جهت‌ها مختلف

این مشکل به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • بسته شدن سوراخ‌ها خروجی مشعل

زمانی که با این مورد مواجه شدید در ابتدا مشعل را به طور کامل تمیز نمایید. احتمالا مشکل شما حل خواهد شد و اگر این اتفاق رخ نداد، به ادامه مطلب توجه فرمایید.

  • معیوب بودن ژیگلور اجاق گاز

ژیگلور قطعه ای است که وظیفه‌ی آن هدایت گاز به شیپوره را دارد. چنانچه این قطعه معیوب باشد، گاز به میزان مناسب وارد شیپوره نمی‌شود و میزان هوا و سوخت بهم می‌ریزد. در نتیجه شعله کیفیت لازم را از دست می‌دهد و گاز به طور یکسان نمی‌سوزد.

دود داشتن شعله اجاق گاز

این مورد به موارد زیر مربوط است:

ناقص سوختن گاز

خود این عامل به دسته‌های زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • عدم وجود هوای کافی

این مورد بسته به تهویه آشپزخانه‌ی شما دارد، چنانچه دچار این مشکل شدید، تدبیری بیاندیشید تا هوای بیشتری به آشپزخانه‌ی شما وارد شود. “به عنوان مثال پنجره را باز نمایید.”

  • تنظیم نبودن میزان سوخت

این مورد عموما به دلیل وجود مشکل در ژیگلور است که توضیحات آن به‌ طور کامل وجود دارد.

کج بودن مشعل

چنانچه مشعل تراز نباشد، به دلیل وجود زاویه و تغییر فشار داخلی مشعل، سوختن گاز دچار نقص شده و با تولید دود همراه خواهد بود. برای این منظور از تراز بودن اجاق گاز و شعله اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *