ایرادات آبگرمکن گازی و رفع عیب - بخش اول

همه می دانیم آبگرمکن‌ها امروزه جز جدایی ناپذیر خانه و کاشانه ی ما هستند. آبگرمکن‌ها همانگونه که از اسمشان مشخص است، وظیفه ی گرم کردن آب منازل را به عهده دارند. همه خوب میدانیم این ساخته‌های دست بشر دچار مشکلاتی خواهد شد. در متن زیر کوشیدیم تا با بررسی تمامی ایرادات، علل آن را ذکر کرده و آسان ترین روش جهت رفع آن را بیان نماید. با میلان گاز همراه باشید.

خرابی سنسور حرارتی آبگرمکن

در آبگرمکن‌ها قطعه‌ای وجود دارد که نقش آن میزان سنجش دمای آب خروجی است که توسط کاربر به آبگرمکن داده شده است. زمانی که این سنسور معیوب باشد، دمای آب، دمای دلخواه ما نیست. نشنانه تشخیص این ایراد عبارت‌اند از:

  • گرم شدن بیش از حد آب
  • سرد بودن بیش از حد آب
  • نوسان حرارتی آبگرمکن

مشکل در سنسور عموما به دلیل موارد زیر رخ می‌دهد:

  • ایجاد ترک در سنسور
  • کثیف شدن سنسور
  • اتصالی سنسور

راه حل این مورد تا حدودی آسان است، ابتدا سنسور را باز نمونده و تمیز نمایید، اگر همچنان مشکلی وجود داشت، باید سنسور را تعویض نمایید. به خاطر داشته باشید که تعویض سنسور کار پیچیده و تخصصی نمی‌باشید اما اگر شما تجربه و تبحر خاصی در این زمینه ندارید بهتر است که کار را به متخصصین بسپارید.

کم بودن شعله آبگرمکن

شعله نقش حیاتی در فرایند گرم کردن آب را دارد. اگر میزان شعله درست تنظیم نشود و کم باشد، قطعا شما از آب با دمای مناسب بی بهره خواهید بود. نشانه‌ی این مورد هم نداشتن آب با دمای مناسب است. علل این مورد را می‌توان در موارد زیر بیان کرد. همچنین راه حل هر مورد ذیل آن آورده‌ شده‌است.

افت جریان سوخت ورودی

ممکن است سیستم انتقال گاز شهری دچار افت فشار شده باشد، چناچنه این مورد رخ داد، برای مطمئن شدن از افت فشار گاز، ابتدا سایر شیرهای گاز را بررسی نمایید، چناچه این مورد بود، آبگرمکن را خاموش کرده و منتظر بمانید تا فشار گار به حالت طبیعی برگردد.

معیوب شدن شیپوره و کثیف شدن مشعل

این مورد، زمانی باید بررسی شود که جریان گاز حد ایده‌آل باشد. چنان چه شرایط به نحوی بود که متوجه عیب شیپوره شدید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • آبگرمکن را خاموش نمایید
  • قاب آبگرمکن را باز نمایید
  • مشعل آبگرمکن را باز نمایید
  • با استفاده از یک مایع شوینده نظیر مایع ظرفشویی مشعل را بشویید
  • مشعل را به خوبی خشک نمایید
  • سپس مشعل را بسته و آبگرمکن را بببندید

گفتنی است که اگر از تخصص کافی برخوردار نیستید، جداً از باز کردن آبگرمکن خودادری نمایید.

نقض در قطعات انتقال سوخت

ممکن است اتصالات نظیر شلنگ یا بست‌ها شل شده باشند. برای حل این موضوع مسیر انتقال گاز را بررسی کرده و از سلامت و صحت اتصالات اطمینان حاصل نمایید.

دودکش معیوب و عدم تهویه مناسب

زمانی که تهویه به درستی صورت نگیرید آبگرمکن اصطلاحاً خفه است و توان کار کردن را از دست می دهد. برای حل این مشکل دودکش را بررسی نمایید و مطمئن شوید در محل نصب آبگرمکن هوای کافی جهت سوختن موجود است. عموماً این مورد در فضاهای کوچک و بسته رخ می‌دهد.

سرد و گرم شدن آب خروجی

این مورد هم از رایج ترین موارد رخ داده در آبگرمکن‌هاست. علل این مورد به شرح زیر است و به راه حل رفع هر کدام در زیر هر مورد اشاره شده است.

فشار کم آب ورودی

این مورد دو حالت دارد. اگر کاهش فشار آب شما مقطعی است که باید منتظر بمانید تا این مورد رفع شود. اما اگر همواره از مشکل کم بودن فشار آب رنج می‌برید بهتر است تا با استفاده از تجهیزاتی نظیر پمپ آب و مخزن آب، این مشکل را برای همیشه بر طرف نمایید. بعد از رغع این مشل به طور خودکار مشکل شما حل خواهد شد.

کم بودن شعله آبگرمکن

این مورد در بالا به طور کامل توضیح داده ‌شده‌است.

گرم نشدن آب در مخزن آبگرمکن

این مورد به چند دلیل رخ می‌دهد، ابتدا کم بودن شعله که به طور کامل شرح داده‌ شده‌است. علت دیگر آن وجود مشکل در کویل آبگرمکن است. برای رفع این مورد باید آبگرمکن شما به طور کامل باز شود و این کار نیاز به تخصص و مهارت بالا دارد و باید با تعمیرکاران مجاز ارتباط بگیرید.

مناسب نبودن آبگرمکن برای مقدار مصرف در محیط

هر آبگرمکن توان گرم کردن آب مشخصی را دارد. زمانی که میزان مصرف شما از این میزان توان بیشتر باشد با مشکل سردی آب مواجه خواهید شد. برای رفع این مورد باید میزان مصرف خود را کم نمایید یا آبگرمکن را تعویض نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *