هود آشپزخانه

هود، وسیله‌ای مکنده است که عموما در آشپزخانه ها نصب می شود و وظیفه‌ی آن دریافت و جذب بوی بد ناشی از طبخ مواد، گرمای اضافه هنگام پخت، بخارات مواد غذایی، کربن دی اکسید حاصل از سوختن ماده‌ی سوختی و هدایت آن ها به بیرون از فضای منزل (در محلی که موجب آزار نباشد) است. هودها با استفاده از پره‌ی خود حالت مکش بالای اجاق گاز و زیر خود ایجاد می‌کنند و موارد اضافی را از آن فضا خارج می‌سازند.

استاندارد بودن هود

اولین نکته در استفاده و خرید هود، استاندارد بودن و معتبر بودن این وسیله می‌باشد که نقش مهمی در کاهش صدمات و آسیب‌ها و دور کردن حوادث دارد.

نصب هود

بعد از تهیه هود استاندارد نکته مهم نصب هود است. برای نصب هود حتما باید از اتصالات محکمی نظیر پیچ و رول پلاک استفاده کرد. هود را به سطحی با استقامت بالا نظیر دیوار و یا کابینت متصل نمایید. دقت نمایید که این اتصالات متناسب با وزن هود در نظر گرفته شده باشند.

دودکش ایمن

هر هود نیازمند داشتن یک خروجی به بیرون است. این مسیر باید مجزا از سایر مسیرهای خروج نظیر محل خروج دود آبگرمکن یا غیره باشد. همچنین در محل خروج باید از کلاهک اچ شکل (H) استاندارد بهره جست تا در فصل سرد سال مانع از لانه گزینی پرندگان و حیوانات دیگر در محل خروجی باشد.

هود آشپزخانه
هود آشپزخانه

فاصله مناسب از اجاق گاز

مورد مهم دیگر در نصب هود آشپزخانه، داشتن فاصله مناسب با شعله اجاق گاز است. این فاصله با توجه به نوع هر هود متفاوت است. به طور کلی برای دو مدل هود پُر کاربرد (افقی و زاویه‌دار) به ترتیب حداقل فاصله 65 سانتی متر و 45 سانتی متر است. البته نوع نصب نباید به نحوی باشد که فاصله از حد استاندارد بیشتر شود زیرا بر عملکرد هود و قدرت مکش آن تاثیر منفی می‌گذارد.

اتصالات برق

هودها ابزاری هستند که با برق کار می‌کنند. برای استفاده از نیروی الکتریسته باید از ابزاری استفاده کرد که عایق باشد. بهترین و پُرکاربرد ترین عایق عموما از جنس پلاستیک هستند اما نکته منفی آن است که پلاستیک‌ها در مواجهه با گرما از بین می‌روند. به همین منظور باید اتصالات برقی هود علاوه بر اینکه عایق جریان الکتریکی هستند، بتوانند در مقابل گرما هم مقاومت خوبی از خود بروز دهند. جدا از این مورد باید پریز مجزایی برای استفاده از برق شهری برای هود تعبیه شود و از استفاده از چندراهی‌ها اجتناب کرد. زیرا این چند راهی‌ها کاهش جریان دارند و این کاهش باعث آسیب دیدن هود می‌شود. همچنین بهتر است که سیم برق از بالا به هود متصل شود.

طبخ مواد مجاز زیر هود

نکته دیگر آن در استفاده از هود آن است که نباید از انواع کباب ‌پزهای ذغالی در زیر هود استفاده کرد. زیرا این امکان دارد که با ورود خاکسترها به هود ایجاد جرقه کرده و آتش سوزی به راه بیاندازند.

هود آشپزخانه
هود آشپزخانه

تعویض فیلتر هود

نکته‌ی مهم در نگه‌داری و ایمنی هود، تعویض یا پاکسازی فیلتر هود در موعد مناسب است. به عنوان مثال هر یک ماه فیلتر هود خود را در صورت امکان شسته و هر سه ماه یک بار آن را تعویض نمایید.

تنظیم دور موتور با میزان فعالیت اجاق گاز

تنظیم دور موتور با میزان حرارت تولیدی گاز باید برابر باشد. زیرا اگر این امر رخ ندهد با فشرده شدن هوای گرم ما بین هود و اجاق گاز، امکان ایجاد شعله و آتش وجود دارد.

قرار ندادن هود در معرض شعله مستقیم

این مورد بیان می‌نماید که هیچ گاه شعله‌ اجاق گاز خود را خالی روشن ننمایید و حتما روی آن چیزی باشد تا حرارت مستقیم به هود وارد نشود.

روشن کردن هود برای هر میزان استفاده از اجاق گاز

حتی اگر یک کتری آب را روی اجاق گاز قرار داده‌اید حتما هود خود را روشن نمایید. زیرا پره هود در زمان خاموش بودن نمی‌چرخد و اجازه عبور هوای گرم را نمی‌دهد.

استفاده نکردن از هود به عنوان وسیله گرمایشی

گاها دیده شده که افراد برای گرم کردن منزل خود از اجاق گاز بهره جسته‌اند. این امر کاری بسیار خطرناک است و حتما از آن پرهیز کنید.

استفاده از محافظ برقی

برق همواره دارای نوسانات است. برای جلوگیری از آسیب دیدن هود خود، حتی المقدور سعی کنید از یک محافظ الکتریکی بر سر مسیر برق هود استفاده نمایید تا در زمان ایجاد نوسانات برقی هود خود را از آسیب دیدن مصون بدارید.

در هودهای آشپزخانه میلان گاز تمامی نکات ایمنی و استاندارد در ساخت و تولید لحاظ شده و شما می توانید بهترین و زیباترین مدل های هود را در سایت ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *