آبگرمکن‌ها وسایلی هستند که برای گرم کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آب گرم برای شستن ظروف و پوشاک، استحمام و گرم کردن محیط منزل استفاده می‌شود و گاهی در مصارف صنعتی نظیر تولید بخار فوق داغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. آبگرمکن‌ها انواع مختلفی دارند و به روش های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. بر اساس مصرف سوخت می‌توان آبگرمکن‌ها را دسته‌بندی کرد؛ آب‌گرم‌کن زغالی، آب‌گرم‌کن نفتی، آب‌گرم‌کن گازی، آب‌گرم‌کن خورشیدی و آب‌گرم‌کن برقی.

آبگرمکن‌ها گازی

همانگونه که از اسم این آبگرمکن‌ها بر می آید، این آبگرمکن‌ها برای گرم کردن آب، از انرژی گرمایی حاصل از سوخت گاز استفاده می‌کنند. در واقع در داخل این آبگرم‌کن‌ها مشعلی قرار دارد که با سوزاندن گاز و انرژی گرمایی به دست آمده‌ی آن را به آب می‌دهد و باعث گرم شدن آن می‌شوند.

انواع آبگرمکن گازی

آبگرمکن‌های گازی 2 نوع دارد که در زیر به بررسی آن می پردازیم.

آبگرمکن دیواری گازی

آبگرمکن دیواری گازی

وسیله ای است که برای گرم کردن آب استفاده می‌شود. دلیل نام گذاری این نوع از آبگرمکن ها، محل نصب آن ها است. در واقع چون به دیوار نصب می‌شوند نام آن‌ها را دیواری گذاشته‌اند. این آبگرمکن‌ها سایر کوچکی دارند و مناسب استفاده در فضاهای کوچک هستند. شیوه کار این آبگرمکن‌ها به این شکل است که در دل آن‌ها یک شبکه لوله‌ای با نام کویل قرار دارد.

بعد از باز شدن شیر آبگرم، و آغاز حرکت آب در این کویل، سنسور آبگرمکن تحریک شده و شعله آبگرمکن روشن می‌شود. این شعله به سرعت و با نیروی بالای خود کویل‌ها را گرم کرده و باعث گرم شدن آب‌های داخل آن می‌شود. این نوع از آبگرمکن‌ها عموما برای فضاهای کم و مکان‌هایی که نیاز به بار حرارتی بالا نیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مثبت برای آبگرمکن‌های دیواری آن است که متناسب با حجم خود به راحتی و سرعت بالا می‌توانند آبگرم مصرفی را تامین کنند.

اما نکته منفی هم دارند که آن این است که اگر فشار آب از حدی کمتر باشد که سنسور حرکت آب فعال نشود، مشعل آن‌ها روشن نمی‌شود و آبی را گرم نمی‌کنند. نکته منفی دیگر در رابطه به این مدل از آبگرم‌کن‌ها این است که با توجه به فضار و حرارت بالای این نوع از آبگرمکن‌ها آب تولید رسوب می‌کند که این رسوبات با مسیر مصرفی و شیر آلات منتقل می‌شود که ممکن است موجبات خرابی آن‌ها را فراهم کند. برای رفع این مورد حتما باید از یک فیلتر جداساز رسوب بعد از خروجی آبگرم‌کن بهره جست.

آبگرمکن ایستاده گازی

آبگرمکن ایستاده گازی

آبگرمکن‌ها ایستاده‌ گازی هم برای گرم‌ کردن آب استفاده می‌شوند. این آبگرمکن‌ها دارای حجم بزرگی هستند و عموما در انتهای بدنه‌ی آن‌ها پایه‌ای قرار دارد که با آبگرمکن روی زمین و روی آن قرار می‌گیرد و به همین دلیل به آن‌ها آبگرمکن ایستاده می‌گویند. شیوه کار این آبگرمکن‌ها به این صورت است که در دل خود یک مخزن آب دارند که در زیر آن مشعلی قرار دارد و خود مشعل به ترموستاتی متصل است.

بعد از تنظیم دما مورد نیاز برای آبگرمکن با استفاده از شیر تنظیم، هر زمان که دما کمتر از حد مورد انتظار شود، ترموستات عمل کرده و مشعل را روشن می‌کند و باعث رسیدن دمای آب به حد مورد خواست مصرف کننده می‌شود. بعد از باز شدن شیر، آبگرم موجود در مخزن خالی شده و آب سرد وارد آن می‌شود که هر زمان دما کمتر از حد ایده آل شود، مجدد ترمستات عمل کرده و مشعل را روشن می‌کند.

نکته مهم در این نوع از آبگرمکن‌ها این است که ممکن است ترموستات به درستی عمل نکند. برای رفع خطر این موضوع از یک شیر اطمینان در بالای آبگرمکن استفاده می‌شود که زمانی فشار داخل مخزن زیاد شود عمل کرده و بخار اضافی را خارج می‌کند. این آبگرمکن‌ها حجم مخزن معینی دارند و در هر بار استفاده می‌توانند همان میزان را تامین کنند. در واقع این آبگرمکن‌ها به صورت لحظه‌ای عملکرد مطلوبی ندارند و اگر ذخیره آبگرم آن‌ها تمام شود عموما با مشکل مواجه می‌شوند اما عموما در مصارف عادی و حتی در فشارهای کم و مصارف محدود همیشه پاسخ گوی خوبی هستند.

نکته منفی این آبگرمکن‌ها است که به دلیل روشن بودن دائمی مشعل چه به صورت محدود و چه به صورت فعال، باعث ایجاد رسوب در مخزن می‌شوند و این رسوبات در طول زمان باعث معیوب شدن و سوراخ دار شدن مخزن می‌شوند که عموما این مشکل قابل تعمیر نیست.

شرکت میلان گاز انواع ابگرمکن های دیواری و ایستاده را تولید می کند و می توانید برای متراژهای مختلف ساختمان، ان ها را خریداری کنید. برای این کار کافی است با شماره تلفن بخش فروش میلان گاز 09118222775 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *