تبدیل نوع گاز در اجاق گاز و آبگرمکن گازی

در انواع اجاق گازها و انواع آبگرمکن‌ها مورد مهم نوع سوخت آن‌هاست. این گاز به 2 صورت و با نام‌های مایع و طبیعی در دسترس هستند. نکته مثبت در این رابطه این است که آبگرمکن‌ها و گازها با اعمال تغییری کوچک توان استفاده از هر دو سوخت را دارا هستند. در ادامه توضیحاتی مفصل در این باره جمع‌شده است.

گاز مایع (LPG)

این گاز همان گاز درون کپسول‌هاست که از دو گاز پروپان و بوتان تشکیل شده، معمولا این گاز را با فشار زیادی به داخل کپسول هدایت می‌کنند. این گاز در ابتدا به صورت گاز غیر قابل رویت است که در اثر فشرده شدن در کپسول نیمی از آن به حالت مایع در می‌آید. شاید چنین سوالی برایتان پیش بیاید که در هنگام باز شدن شیر کپسول، گاز خروجی از کپسول دیده نمی‌شود. در واقع گاز مایع هنگامی که از کپسول و حالت فشرده‌ی خود خارج ‌شود دوباره به همان حالت اول خود یعنی گاز درمی‌آید.

گاز طبیعی

منظور از این گاز همان گازی است که در لوله‌های گاز ساختما‌ن‌های امروزی جریان دارد و افراد به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنند. منشا اصلی گاز طبیعی همان گازهای هیدرو کربن و غیر هیدروکربن هستند که در لایه‌های زیر زمینی قرار دارند. صنعتگران حوزه‌ی نفت و گاز پس از حفر چاه‌های عمیق آنها را از قعر زمین استخراج می‌کنند. بعد از آنکه عملیات جداسازی و تصفیه روی آن انجام شد، آن را به درون لوله‌های مخصوص گاز پمپاژ می‌کنند. این گاز به صورت تصفیه شده حاوی ۸۶% گاز متان و ۱۰% گاز اتان است و ۴% باقی مانده آن را گازهای دیگر تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است هر چقدر درصد گاز متان بیشتر باشد، قابلیت اشتعال این نوع گاز کمتر می‌شود.
حال پس از آشنایی با این دو گاز لازم است تا با قطعه ای مهم آشنا شوید.

اوریفیس، نازل و یا ژیگلور

قطعه ای بوده که از جنس آلیاژ برنج است و در اجاق گاز های قدیمی و جدید کار هدایت گاز را برعهده دارد. این قطعه به صورت لوله‌ای بوده و در یک انتهای آن پیچی قرار دارد که در آن سوراخی تعبیه شده است. قطر این سوراخ با دقت زیاد محاسبه شده است. این قطر با توجه به چگالی گاز منطقه و نوع وسيله گاز سوز و میزان مصرف مشخص می‌شود.
پس از آشنایی با این سه مورد شیوه عملکرد آبگرمکن‌ها و اجاق گازها را بررسی می‌نماییم.

شیوه سوختن سوخت در آبگرمکن‌ها و اجاق گازها

این مورد به این صورت است که سوخت که هر کدام از این دو گاز باشد، توسط مسیر انتقال به پشت مشعل می‌رسد و در آن جا با استفاده از قطعه‌ای به نام اوریفیس، نازل و یا ژیگلور به درون شیپوره رفته و در آن جا با هوا مخلوط شده و سپس آماده‌ی سوختن است. در هر نوع سخت نوع و قطر روزنه ژیگلور متفاوت است.

تبدیل نوع گاز در اجاق گاز و آبگرمکن گازی

حال که دید کاملی نمسبت به این موضوع دارید می‌توان این سوال را مورد بررسی قرار داد.
برای انجام این موضوع کافی است تا ژیگلور دستگاه خود را تعویض نمایید. به همین سادگی می‌توان نوع سوخت آبگرمکن یا اجاق گاز خود را تغییر دهید. البته لازم به ذکر است در بعضی موارد این قطعه قابلیت تنطیم به وسیله باز و بسته کردن پیچ را داراست.

مراحل تغییر نوع گاز در اجاق گاز و آبگرمکن گازی

تغییر نوع سوخت به شرح زیر است.

  • خاموش کردن کامل دستگاه
  • باز کردن دستگاه بدنه دستگاه
  • جدا کردن قطعات تا رسیدن به اتصالات گاز
  • پیدا کردن شیپوره و ژیگلور دستگاه
  • باز کردن ژیگلور نامناسب از اتصالات شیپوره
  • نصب ژیگلور مناسب با نوع سوخت بر روی مسیر
  • بستن شیپوره و ژیگلور به دستگاه
  • بستن دستگاه
  • چک کردن اتصالات دستگاه
  • روشن کردن و تست دستگاه

سخن آخر

در این نوشته توضیحات کاملی در مورد دو نوع گاز مورد استفاده در وسایل گازی داده شد. همچنین مهم ترین قطعه در تعیین نوع سوخت شرح داده شد و در انتها طریقه تعویض قطعه برای تغییر سوخت ذکر شد. در انتها لازم به ذکر است که توجه داشته باشید که تغییر این قطعه با توجه به حساسیت موضوع نیازمند مهارت کافی است. چنانچه نیاز است تا این قطعه را تعویض نمایید سعی کنید از متخصیص خبره‌ی این موضوع کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *