ایرادات آبگرمکن برقی و رفع عیب آن

می‌دانید که آبگرمکن‌ها عضوی مهم از خانه‌های امروزی هستند. آبگرمکن‌ها با دو نوع سوخت به انجام وظیفه می‌پردازند؛ این سوخت‌ها عبارتند از گاز و برق. طبیعی است که هر گونه از این آبگرمکن‌ها در بازه مصرف دچار مشکلاتی می‌شوند. در این نوشته به بررسی مشکلات و راه حل‌های رفع مشکلات آبگرمکن‌های برقی پرداخته شده ‌است.

داغ نشدن آب در آبگرمکن برقی

این مورد به سبب دو اتفاق رخ می‌دهد که روش حل هر مورد هم در زیر آورده‌ شده است.

قطع شدن جریان برق

این مورد ممکن است از برق شهری باشد که حل این مشکل به دست شما نیست. اما در قسمت دوم ممکن است مشکل از سیستم آبگرمکن شما باشد که برای بررسی این مورد باید آبگرمکن را باز نموده و تمامی اتصاللات و سیم کشی‌ها را بررسی نمایید. طبیعی است که این بررسی نیازمند مهارت و ابزارآلات دارد، پس بهتر است از متخصصین این حوزه بهره بجویید.

معیوب بودن المنت حرارتی آبگرمکن

چنانچه مشکل از برق نبود، و مطمئن بودید مکشل از المنت آبگرمکن شماست، برای تغییر آن باید به روش زیر عمل نمایید:

  • دوشاخ آبگرمکن را از پریز برق جدا نمایید.
  • بدنه‌ی آبگرمکن را باز نمایید.
  • پنل دسترسی به المنت را باز نمایید.
  • با احتیاط المنت را در آورده و اتصالات را از آن جدا نمایید.
  • المنت جدید را نصب نمایید.
  • قطعات آبگرمکن را در جای خود قرارداده و هر کدام را محکم ببندید.

این مورد هم نیازمند تخصص و مهارت است، بهتر است اگر این کار را تا به حال انجام نداده‌اید این کار را به افراد کار بلد بسپارید.

داغ شدن بیش از حد آب در آب گرمکن برقی

این مورد به احتمال زیاد برای وجود مشکل در ترموستات آبگرمکن برقی شماست و بهترین راه برای رفع آن تعویض ترموستات است. برای این انجام عمل به روش زیر عمل نمایید:

  • دوشاخ آبگرمکن را از پریز برق جدا نمایید.
  • بدنه‌ی آبگرمکن را باز نمایید.
  • محافظ المنت را باز نمایید.
  • ترموستات را بیابید.
  • آن را باز کرده و با قطعه جدید تعویض نمایید.
  • آبگرمکن را به شکل اول ببندید و از آن استفاده نمایید.

لازم به ذکر است در مدل‌های محدودی از آبگرمکن‌ها، ترموستات‌هایی به کار رفته که قابل تنظیم هستند، اگر ترموستات شما از این نوع بود، می‌توانید با استفاده از پیچ‌های تنظیم ترموستات آن را برای دمای ایده آل خود تنظیم نمایید. لازم به ذکر است که اگر تخصص این کار را ندارید بهتر است این کار را به افراد واجد شرایط بسپارید تا از آسیب دیدن بیشتر آبگرمکن خود جلوگیری نمایید.

نشتی آبگرمکن

این مورد هم از موارد شایع در آبگرمکن‌های برقی است که ریشه‌ی آن در معیوب بودن اتصالات و شل بودن آن‌ها می‌باشد. اگر این مورد بود با استفاده از ابزارآلات مناسب اقدام به محکم کردن اتصالات نمایید. در موارد نادری این مشکل از رسوب گرفتن و خوردگی مخزن است که در این صورت باید نسبت به تغییر منبع آبگرمکن خود اقدام نمایید. برای این مورد حتما باید از نمایندگی‌های معتبر آبگرمکن خود استفاده نمایید.

برق داشتن بدنه آبگرمکن

آبگرمکن‌های برقی به سبب استفاده از جریان برق، ممکن است که نشت کوچکی داشته باشند. برای همین منظور حتما باید سیم اتصال به زمین (ارت) داشته باشند. چنانچه با این مشکل مواجه شدید ابتدا از صحیح بودن اتصال‌های دو سر سیم ارت مطمئن شوید و در صورت وجود مشکل ابتدا دو شاخ آبگرمکن را از برق جدا نمونده و سریعاً به تعمیر کار مجاز آبگرمکن اطلاع دهید.

زرد و بد بو بودن آب خروجی

این مورد نشان از زنگ‌زدگی و خوردگی مخزن آبگرمکن شماست. برای رفع این مشکل به طور دائم، حتما باید مخزن آبگرمکن خود را تعویض نمایید. اما برای رفع موقت آن می‌توانید از فیلترهای تصفیه آب در مسیر خروجی آبگرمکن استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید این فیلتر صفا یک درمان موقت است و باید در اسرع وقت برای حفاظت از سلامت خود و خانواده آبگرمکن را به طور کامل تعویض نمایید.

ایجاد صدای نامطلوب در آبگرمکن

مشکل مهم دیگر در آبگرمکن‌ها داشتن سر و صدا هنگام گرم کردن آب است. عامل این مورد رسوب گرفتن مخزن و ترکیدن این رسوبات است. برای رفع این مورد باید از انواع رسوب گیرهای مجاز استفاده نمایید. برای بررسی این مورد به دفترچه راهنمای دستگاه‌ خود مراجعه نمایید و لیست مواد رسوب زدای مجاز را بیابید. اگر چنین لیستی وجود نداشت با متخصصین این حوزه ارتباط برقرار نمایید و از آن‌ها کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *