اجاق گاز ها در طول زمان، مجهز به امکانات بیشتر و بهتری شده است و در حال حاضر مدل های متنوعی از اجاق گاز تولید شده تا متناسب با طراحی مدرن آشپزخانه باشد. در بخش قبلی به بررسی اجزا اجاق گاز پرداختیم، حال با توجه به آشنایی اولیه با آن‌ها به بررسی انواع اجاق گاز می‌پردازیم.

می‌دانیم که اجاق‌های خوراک‌پزی انواع بسیاری دارند. همانطور که دیدید این اجاق‌ها 2 دسته کلی برقی و گاز‌سوز تقسیم می‌‍شوند اما هر کدام از این 2 نوع خود شامل زیر دسته‌هایی نظیر تک شعله، دو شعله، سه شعله، صفحه‌ای یا فردار تقسیم می‌شوند. حال با توجه به این موضوع انواع اجاق گاز را به شرح زیر داریم:

اجاق گازهای کابینتی

این نوع از اجاق گازها قدیمی‌ترین مدل اجاق گازهای هستند که بسیار رایج می‌باشند. در گذشته نه چندان دور که هنوز گاز شهری به همه‌ی مناطق ایران نرسیده بود، این نوع از اجاق گاز محبوب بانوان بود، زیرا با فضای کابینت مانند خود سیلندر گاز مصرفی را از دید پنهان می نمود و زیبایی آشپزخانه را از بین نمی‌برد. امروزه هم این نوع از اجاق گاز ها رایج هستند و برای افرادی که نیاز به فر ندارند، محبوب هستند. همچنین این اجاق گازها هزینه کاملا ایده آلی را برای مصرف کننده دارند. در بیشتر نمونه های موجود سوخت مصرفی این اجاق گازها، گاز شهری می‌باشند که با تغییری کوچک امکان استفاده از سیلندر گاز مایع را دارند و نمونه‌های کمی به صورت برقی موجود هستند.

معایب و مزایای این گازها به شرح زیر است:

معایب

  • سنگین بودن
  • نیاز به فضای زیاد
  • تنوع پایین

مزایا

  • انعطاف بالا
  • فضای کمد یا کابینت
اجاق گاز کابینتی

اجاق گازهای فردار

پُر مصرف‌ترین نمونه اجاق گازها در حال حاضر، این گروه از اجاق گازها هستند. این اجاق گاز ها در ابعاد مختلف و تعداد شعله سه، چهار و پنج در دسترس همه‌گان قرار دارند. این گروه از اجاق گازهای با توجه به به ابعاد خود عموما مناسب فضاهای کوچک نیستند. این گروه محبوب ترین نوع اجاق گاز می باشد زیرا علاوه بر هزینه معمول، انعطاف بالا و قابلیت زیادی را برای آشپز فراهم می‌کند. مورد دیگر می توان به امکان استفاده همزمان فر و اجاق گاز اشاره کرد که باعث افزایش سرعت و انجام چند کار به طور همزمان است. این اجاق گازها بیشتر به صورت گاز سوز در دسترس هستند و نمونه کمی از آن با برق کار می‌کنند. همچنین با تعویض قطعه‌ای کوچک می توان از این اجاق گاز با سوخت گاز مایع بهره برد.

معایب

  • نیاز به فضای زیاد
  • تنوع پایین
  • سنگین وزن

مزایا

  • انعطاف بالا
  • داشتن فر برای طبخ غذا
  • قوی بودن
اجاق گاز فر دار

اجاق گازهای صفحه‌ای

این نوع از اجاق گازها نوع جدیدتری هستند. این اجاق گازها که به اجاق گازهای توکار نیز معروف می‌باشند، دارای طراحی کوچک هستند که آن ها را محبوب خانه های کوچک کرده است. از طرف دیگر، این مدل از گازها دارای تنوع بالاتری نسبت به اجاق گازهای میز دار هستند. این گازها در نوع برقی، گازی و در تعداد شعله های یک، دو، سه، چهار و پنج شعله در دسترس هستند. همچنین جنس این مدل از گازها هم تنوع بالاتری دارد. این گازها از جنس هایی نظیر شیشه، استیل، سرامیک، شیشه-سرامیک، و استیل-شیشه در دسترس هستند.

نکته منفی این نوع از اجاق گازها توان و قدرت کم آن‌ها است. باتوجه به فضای کمی که دارند و با توجه به نوع نصب آن‌ها و با توجه با استانداردهای ایمنی جهانی میزان قدرت این اجاق گازها به حدی کاهش یافته است. نکته دیگر آن است که این گازها پس از نصب امکان جابه جایی ندارند و برای تغییر محل گاز خود حتما باید با کابینت ساز ارتباط برقرار نمایید تا محل گاز شما را تغییر داده و به محل دلخواه شما منتقل کند.

اجاق گاز رومیزی

اجاق گازهای رومیزی

اجاق گازهای رومیزی نمونه پرتابل گازها هستند که در هر محلی قابلیت استفاده دارند. این نمونه در 3 مدل تک، دو و سه شعله تولید شده و با سوخت های برقی و گازی در دسترس هستند. این اجاق گازها مانند اجاق گازهای صفحه‌ای هستند اما نکته مهم آن است که این گازها را می توان در هر فضای دلخواهی قرار داد و استفاده نمود. جنس این گازها عموما از استیل و شیشه-سرامیک است. این گازها با توجه به نوع خود دارای مقاومت حرارتی بالا، توان مناسب، جا به جایی آسان دارند.

میلان گاز آمل سابقه‌ای درخشان تولید اجاق گازهای خانگی در شمال کشور دارد. شما می توانید انواع مختلفی از گازهای خانگی را در مدل ها و ویژگی های مختلف از میلان گاز خریداری کنید. برای این کار کافی است با شماره تلفن بخش فروش میلان گاز 09118222775 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *